Flat hunting

PHU! Så känns det spontant just nu efter de 2 värsta dagarna på hela året. Att komma till Edinburgh blev inte direkt den solskenshistorian jag hade i huvudet, att jag skulle komma dit, gå på några lägenhetsvisningar (ordet valmöjlighet var ofta återkommande i min hjärna) och samtidigt gå runt i stan och njuta av omgivningarna. Nope, min första dag såg jag massor av Edinburgh men kunde inte alls uppskatta det eftersom VARENDA lägenhet jag besökte var en stor stor besvikelse.
Första lägenheten hade jag stora förhoppningar på då det låg mitt i Old town, ett område som ligger mitt i stan (dessutom hade gatan ett fint namn). Men när jag kommer dit så ser jag att husen är alla äckligt gråa med svart beläggning under alla fönster, det ligger skräp överallt och det är inte en själ någonstans! Jo, till slut kom en kille ut, i skitiga äckliga mjukisbyxor och en trasig tröja. Jahapp hejdå förhoppningar. Drog så fort jag kunde därifrån så jag slapp bli rånad, haha (kul nu men inte då)!

Nåväl, nästa lägenhet låg precis bredvid Edinburgs university old college mitt i hela smeten. Kvinnan jag pratat med lät också rätt trevlig. Det första som händer när jag kommer dit är att jag möter två killar i dörren som flyttar ut och de säger "don't move in there!". Okej.... Jaja, jag fortsätter uppför den skitiga och halvt sönderslitna trappan och möts av en lika sliten kvinna som visar in mig i en oändligt sliten lägenhet. Det. var. smuts. överallt. !!! Heltäckningsmattan var brun istället för vit/beige, där dörrar egentligen skulle vara (saknades dörrar här o var) var det en svart rand av smuts, det var mögel i badrummet och i köket och fönsterna var så skitiga att man inte ens kunde se ut genom dem. Jag fick en shock! Såklart bodde inte kvinnan där, för vem kan bo så?? Bara desperata studenter! Hon borde skämmas! Jag låsades vara artig men hade jag kommit dit idag hade jag bara vänt i dörren. Att hon lyckats hyra ut de andra rummen var ett mysterium!

Nästa lägenhet var faktiskt fin men jag klickade inte alls med killen som bodde där, han var en väldigt lugn och snäll it-kille som nog letade efter en lugnare person som mer var som han själv. Såå, diss på det.
Den sista lägenheten var i ett jättefint område, stockbridge som ligger ganska centralt. Killen som mötte mig var trevlig men aningen lite för laid back, han skulle flytta ut ett halvår o ville hyra ut sitt rum till mig under tiden. Well, laid back var han verkligen för han ville att jag skulle bo på en sunkig madrass på golvet i vardagsrummet. Utan garderob eller något. I en lägenhet som fullkomligt stank av rök då alla rökte inomhus. Nope!
Efter detta var jag minst sagt förkrossad. Inte en enda lägenhet som jag ens kunde tänka mig att bo i! Helt sjukt hur vissa bor!
 
Dessa lägenheter var sjukaste jag besökte, dagen efter gick det bättre, startade dagen hos en mycket trevlig kvinna som kallas Sam, i en jättefin lägenhet mitt i stan. Vi satt ner och snackade i en halvtimme men tyvärr ville hon helst hyra ut i ett år och inte 4 månader. Om jag ska vara helt ärlig blev jag inte så ledsen som jag hade kunnat bli, bara att få sitta o prata med en vettig människa i en fin central lägenhet fick mitt hopp att stiga tillräckligt mycket för att bli taggad på att fortsätta. Tack sam!
Jag fick fler anledningar att tacka Sam, hon ringde nämligen upp mig några timmar senare och berättade om Becky, kvinnan vars lägenhet jag nu bor i. Så sjukt snällt av henne, tack vare henne så fick jag förtur till lägenheten innan Becky ens hade hunnit lägga ut annonsen på internet! Så nu sitter jag i hennes fina lägenhet och skriver detta! Den ligger en liten bit utanför stan dock, så jag har fixat en cykel så jag kan cykla till universitetet på ca 20 min! Leiht heter områder, väldigt populärt boendeområde i centrala Edinburgh, det är fina omgivningar här med en park bredvid! :)
Tack och lov löste det sig, väldigt fort också! Intalar mig själv att det inte bara kan vara tur, måste ju ha varit mig också som klickade så bra med Sam (och Becky såklart) :D

Nu DÖR jag av trötthet, hostel är sämsta stället att vara på när man försöker sova, varje natt vaknar man typ 5 gånger av att folk kommer in sent o ska sova. Nu ska jag få sova ostört!
 
Min mobil är full med sådana här bilder på kartor mellan olika lägenheter eftersom jag inte har internet här i Edinburgh än. Kollar upp allt på hostelet innan jag ger mit ut i stan! Otroligt bra sätt att hitta faktiskt :) Älska google maps! <3

Kommentarer
MORFAR

Skrev visst kommentaren om ditt nya boende på fel ställe.
Kram
Morfar

2013-09-04 @ 11:27:04
Morfar

VILKEN SUPERLÄGENHET !!! VERKLIGEN fin. Där kommer du att trivas. Ovanligt fint för att vara England. Kram Morfar

2013-09-06 @ 07:28:03



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TRALALALLA
Min profilbild

RSS 2.0