Highlands

Heej alla ni tappra som fortfarande hittar hit ibland! Utför nu första hjälpen på min blogg, i form av ny uppdatering från min resa till "The highlands" I Skottland.
Första dagen släpade sig trötta mig med sanslös halsont iväg till bussen klockan 8 på morgonen, som skulle ta mig upp till högländerna. Väl där möts jag av några bekanta ansikten och snart sitter vi alla på bussen påväg norrut. Första stoppet vi gjorde var vid National Wallace Monument, ett fint monument! Utsikten var trevlig där, men förutom detta var det inte så mycket mer att se. Sedan bar det vidare mot highlandskor med sina klassiska stora horn och ett snabbt fikabreak med scones och marmelad. Tinade upp bra efter detta, och en kopp te lindrade min halsont bra.Vid denna tidpunkt började det dock ösregna vilket gjorde resan lite sämre, vi stannade till vid Glencoe vilket var sjukt vacker men så galet mycket regn att man dränktes. Så det blev några snabba foton och sen reträtt tillbaka till den varma och torra bussen. Vi åkte sedan vidare genom de vindlande högländernas berg och kunde till viss del beundra utsiken trots dimman och regnet, men jag är ändå glad att jag har sett det förut, i bra väder med fina familjen!
Efter detta blev det ett stopp vid Loch ness för en båttur för foton och en vandring i
området. Lite kaffe hann vi slurpa i oss här också! Vi blev lite försenade så vi hann precis fota Urquhart Castle innan det blev för mörkt, men vi hann inte gå ner. Blev lite missnöjd med denna dagen då vi inte hann med Inverlochy Castle vilket jag gärna ville se, och att regnet försämrat sikten, men men, så kan det gå.
Vi checkade alla in på ett hostel i den mest nordisk belägna europeiska staden (dvs ej by) Inverness och begav oss sedan ut till en lokal pub för billig pubmiddag. Jag hamnade mitt bland 7 andra fransyskor så det blev till att be dem prata engelska ett antal gånger, en tjej vägrade i princip prata engelska men de andra var ändå duktiga på att prata engelska med varandra :) Fransyskor alltså! ;) Efter detta droppade halva gänget av (inklusive den dryga franskpratande tjejen, yes!) och vi andra gick vidare till en annan lokal pub med livemusik. Sjukt mysig stämning med dans och öl och folkmusik. En kvinna dansade särskit livligt, hon var verkligen helt inne i dansen och struntade helt i att ingen annan dansade vid den låten haha! Har en bild av henne långre ner! Mycket lyckad kväll även fast vi inte var där så länge, vi var nämligen sanslöst trötta allihop.
Innan kvällen var över fick jag leka farmaceft för min rumskamrat för kvällen som hade ont i ryggen efter all bussåkade. Jag prackade på henne bra värktabletter och hon blev väldigt nyfiken och frågade en massa saker om tidigare behandlingar hon haft, och till min glädje kunde jag svara på i princip allt :D Det kändes bra!

Dag nummer två, frukost kl 7 och sedan iväg direkt! Bättre väder denna dag, men sjukt kallt, 4 grader och, som alltid, blåst.
Första stoppet var vid en 4000 år gammal plats för cirkelstenhögar och gravstenar, båda involverade i gamla ritualer. Vår guide berättade att på årets längsta dag lyser solen rakt in i mitten av den cirkelstenhögen jag står i (kort längre ner), ganska otroligt med tanken på att det var 4000 år sedan! Hela platsen var klädd i höstfärger och vi var alla förtjusta över hur vackert det var! Jag råkade tappa min handske på en hög med höstlöv, och min franska kompis utbrast då "Everything looks like it's from a fary tale if it's laying on autum leafes!". Tja, se för er själva :)
Nästa stopp var Culloden! Där har jag redan varit när släkten var på besök och det var tur, för denna gången var det inte soligt o varmt, utan otroligt blåsigt! Jag gjorde en snabb tur runt fältet och sedan reträtt till den varma bussen! Såg en otroligt häftig creme-färgad höglandsko, men när jag äntligen kom fram till stängslet, efter ha kämpat sig fram i lera och vind och sprungit efter min tappade mössa, så bestämde sig kon för att det nog var alldeles för trist att stå vid staketet. Så jag stog snopen kvar och fick en bild på hennes rumpa haha!
Nästa stopp var Ruthven Barracks, ett gammalt fort där de överlevande Jackobiterna efter culloden begav sig till för att de förväntade sig att deras ledare, Steward, skulle beordra dem att kämpa vidare där. Istället sa Stewar att det var var man för sig själv medan han flydde fältet, och dessa stackars män fick senare vetskap om att medan de väntat på att få slåss så hade Engelsmännen dödat varenda familj de kunde hitta i högländerna. Hade de varit hos sina käraste hade kanske fler överlevt. Otroligt mörk historia med mycket död och sorg, vår guide som var från högländerna påpekade verkligen hur detta är den mörkaste delen i Skottlands historia.
 
Nästa stopp var Blair destillery, dags för Whiskeytour! Sjukt kul för mig som vet noll om Whisky. På blair destillery gör de endast Single malt (pappa borde gilla detta?) av högsta kvalitet, som lagras i 12 år. Blev väldigt paff av att höra att det enda som ger Whisky färg är det träslag som finns i de tunnor de lagras i! Det tar alltså 12 år för färgen att komma ut ur körsbärsträet! Galet. De säljer också sin single malt till Bell's whisky som blandar upp den med anan Whisky, men eftersom Blair destillerys whisky är en så stor del i Bell's så har de köpt upp destilleriet. Tyvärr fick vi inte ta kort inne i rummet med de enooorma destilleringskärlen av koppar, så häftiga! Enda stället det var vamt på under hela resan också kan jag tillägga haha! Vi fick se steg för steg hur de gör whiskyn, och slutligen fick vi ett smakprov på deras 12 åriga whisky. Den var sjukt stark, brände i halsen, men utan den där rökiga smaken som många whiskys har. Kan knappast säga att jag är ett nytt fan av whisky efter detta, men det var väldigt kul att se hur det går till. Omgivningarna kring destilleriet var otroligt vackra också, vilket ni kan se på bilderna!
Sista stoppet var "The hermitage", en vacker höglanspark klädd i höstskrud och med ett vackert vattenfall. Vi traskade runt där ett tag och njöt av naturen innan det var dags för hemfärd!
Ca 2h senare anlände en trött skara till Edinburgh, det blev en snabbt besök till Lidl med en kompis och sedan hem för en snabb middag och säng! Mycket trevlig resa trots halsont och lite regn! <3
 
 
 
 Monumentet
Kossoooor :D
 
 
 
 
 
 
 

Såhär glada var jag och Juliette över att det regnade
Loch ness!
Dansglada kvinnan! :D
Vår härliga guide!
Vackert inte sant? ;)
Ruthven Barracks
Whiskeybarrels. Kolla datumet på den svarta tunnan längst ner, 1968!
Så vackert där
The hermitage
 
 
 

Kommentarer
MORFAR

Ja det var tur att du såg Highland från den soliga sidan när vi var där. Men du fick säkert en bra guidning och lärde dig en hel del. Att det var otroligt vackert det hade du ju sett tidigare. Det var säkert en härlig resa

2013-11-08 @ 17:46:22
Mamma

Vilken trevlig läsning och vilka fina bilder. Det var tur att du samlade ihop dig och orkade/vågade åka iväg trots din superonda hals. S synd om du hade missat denna weekend-trip. Det är ju alldeles galet vackert i Highlands. Minns vår fina dagsrunda som vi hade till Highlands för några veckor sedan. Jag vill gärna åka dit igen framöver. Ja, vilken mörk historia skottarna har från slaget vid Culloden. Fruktansvärt slut dessutom med alla familjer som engelsmännen hade ihjäl. Det är verkligen en brutal tid i Storbritanniens historia.
Kram

2013-11-09 @ 15:40:01



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TRALALALLA
Min profilbild

RSS 2.0