Glasgow

Heluu!
Idag var jag och Mammon och hennes (nu också min) vän Antonia iväg i Glasgow! Klockan ringde obönhörligt kl 8 imorse för uppgång, och så bar det av mot tåget. Måste tilläggga: här börjar skoldagarna runt 10-11 tiden och slutar 18, de har senare lagda scheman här än Sverige så jag är van vid att sova till 10 varje dag. Jetlag till jul javisst! Förvänta er en sovande Emelie på morgonen haha.
Efter att ha köpt en superbillig biljett på 8 pund tur och retur, lite annat än priset mellan Uppsala och Stockholm, så var vi påväg! När vi kom dit bar det först av mot george square, ja samma namn som det område i Edinburgh där jag pluggar. Något jag märkt är att oavsett vilket stad i UK man åker till hittar man en princes street, hanover street, high street, georgue square, pollock park osv osv. De har inte så stor fantasi helt enkelt ;) Vi blev lite besvikna för när vi kom dit möttes vi av avspärrningar inför förberedande julmarknad, så det fanns inte så mycket att se där. Vi traskade således vidare mot Wellington statyn. Statyn är ett glasgow fenomen där de har utsmyckat ryttaren med en kon, och oavsett stadens försök att ta bort konen, allt från att förbjuda folk att sätta dit den till att faktiskt höja hela statyn så folk inte kan klättra upp och sätta tillbaka konen så kommer den alltid tillbaka. Nuförtiden är det ingen som har hjärta att ta bort konen som har blivit en symbol för glasgow, till den grad att det faktiskt för två veckor sedan tillängnades en hel dag till statyns ära, där folk klär ut sig till koner och gör andra knäpptheter. Välkommen till Skottlad haha!
Efter detta bar det vidare mot vackra Glasgow University. Den gamla byggnaden (dock, precis som i Edinburgh, omgiven av nya fula byggnader) ser ut som den är tagen direkt ur en harry potter bok, sjukt fin :) Vi traskade runt där och kom förbi ett spännande museum som vi också utforskade.
Lunch intogs på pizza hut, där torra pizzakanter är ett minne blott eftersom man kan ersätta kanterna med ostfyllda kuddar! Helt galet :P Sedan blev det random runttraskande i staden, fika och lite shopping! Innan vi visste ordet av var klockan 18 och dags för hemgång!
När vi kom hem till Edinburgh traskade vi förbi den fina julmarknaden och tog oss en titt, himla mysigt! Imorgon ska jag spendera hela dagen på julmarknaden, och kl 17 väntar fyrverkerier och uppträdanden för att inviga marknaden.
Så, en mycket bra dag idag! Kramar!
 
 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TRALALALLA
Min profilbild

RSS 2.0