St Giles Church

Hej hej från en trött Emelie! Idag har jag nämligen pluggat i biblioteket i 12 timmar, så det var kanske inte den roligaste dagen idag direkt, men så kan det vara! Känner mig iallafall ganska klar med psykologitentan på torsdag, ska repetera litegrann varje dag så kommer det nog gå super. Enda anledningen att jag ens orkade plugga 12h idag var för att jag pluggade om Skottska traditioner och om säckpipan, betydligt mer intressant än att rabla psykologigubbar! Har fixat bokning inför Mammons födelsedagsfest idag också, vi ska alla mötas på en stor bar och sen gå vidare och sjunga Kareoke på en supernice kareokebar, ska bli superkul! Är värsta festfixaren här av någon anledning, så fort något ska göras så är jag där och fixar och donar för att allt ska fungera. Kanske har min sånganförartid gett mig något jag inte visste jag hade haha! Oavsett så är jag ganska bra på det ;) Sista julklapparna inhandlades igår också, så nu ska jag bara fixa Mammons och Ricos födelsedagspresenter eftersom de båda fyller år innan jag åker. Inte det lättaste kanske men har nog en hyfsat plan vad gäller Rico, Mammon har jag tyvärr ingen aning vad jag ska ge än :( Hade varit perfekt att ge henne ett par norska vantar, hon älskar mina, men kan ju inte ge bort de jag använt i ett år liksom. Hmmm, får fundera ut något!
I söndags var jag iväg o kollade på st Giles church, den kyrkan mamma så snopet inte fick besöka då det var stängt när vi kom dit. Sjukt fin kyrka, uppskattade den verkligen även om det krävs en hel del för att imponera på någon som har domkyrkan i sin hemstad. Älskade framförallt taket med skottska färger, och "sidokyrkan" som tydligen är helt unik för kyrkan. Endast personer som gjort något speciellt för skottland får tillträde till en stol där, och stolen kan inte ärvas vilket är ovanligt. Så det ger en roligare bredd till vilka som får tillträde, och en betydligt roligare syn för turister när vi kollar vilka emblem de väljer. Eftersom få har ett emblem i sin familj, dvs om man inte har adligt blod, så får nästan varje ny person hitta på sin egen. Så, en person valde att ha en jaguar för att han älskar jaguarbilar. En annan valde en ytterst märklig jordglob med en regnbåge över, passade verkligen inte in i kyrkmiljön, men som guiden sa så är det ju det som gör kyrkan "up to date", den förändras hela tiden eftersom den används :)
Efter det var det en kör med unga tonårstjejer som sjöng kyrksånger, de andra tjejerna gillade det men personligen, som den musikklassnobb jag har blivit, så led jag rätt mycket av hur osynkade de var. Konserten var alldeles för lång, en timme, om jag ska vara ärlig tröttnar jag på kyrksång efter ca 30 min hur fint det än är men dessa tjejer... tja, de var inte superduktiga tyvärr! Men måste ändå säga att de gjorde det bästa de kunde, de har antagligen inte tränat så mycket heller!
Har inga kort på de tjejer jag var där med, glömde för en gång skull bort att ta kort på andra. Så ni får hålla tillgodo med kort på kyrkan istället!
Kram!
 
Sidokyrkan! :D Har bättre bilder på kameran men orkar inte ladda över dem nu hehe!
 
Insidan av en orgel :) Orgeln ser likadan ut som den i Uppsala!

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TRALALALLA
Min profilbild

RSS 2.0